Hoppa till sidans innehåll

Frankrike 2008

Dubbel Brudpigaseger i Touren

2008-07-22 19:55

Det ryktas att Brudpiga har startat ett ProTour lag och som vanligt när Brudpiga är på tävling så står dom på pallen.

Touren hade bergstempo upp för Alpe D'Huez idag och två brudpigacyklister delade på segern. Dock avstår båda cyklisterna från morgondagens linjeetapp. Vi kommer istället stå i kurva 8 eller 9 och se om dom kör lika fort som vi gjorde idag. Vilket vi har svårt att tro. Våran fotograf Pavel Caris vann även han pris för bästa fotograf. Ett stort tack för bra bilder.

De fantastiskt duktiga Brudpigacyklisterna som numera har tourseger i sina meritlistor är Magnus Jansson och Peter Mattsson.

Ange alt-text här.
Holländarna var helt vilda när vi flög förbi

Som vanligt hade Mattsson problem med att tygla krafterna

Här har vi 1km kvar till toppen och här ställer vi oss och lämnar konkurrenterna
långt efter.

Ange alt-text här.
Två nöjda cyklister som vanligt på pallen.

Fotografen cyklade bredvid för att få bra bilder och blev snabbaste fotograf.

På väg ner bjöd Holländarna på sportdryck och gratulerade till segern.

Ange alt-text här.
Här kommer vi stå i morgon. Skaplig utsikt...

Det är viktigt att man äter rätt när man tränar hårt.

Rapport från Tour De France

2008-07-23 23:59

Som ni säkert såg stod vi inte i kurva 8 eller 9 idag. Det blev inte riktigt som planerat.

Dagen började med att vi hade klockan på 5, vi ville vara ute i god tid. Det är nu vi skulle kunna bre på och berätta hur vi blev uppringda av ProTour chefen om att delta i dagen linje etapp med tanke på gårdagens framgångar. Men idag ska vi hålla oss till den sanna historien.

Dagen gick planenligt, vi cyklade upp till kurva 8 och åt frukost vid några svenskar (en tidigare landslagsåkare). Sedan kom vi på den briljanta idén att lämna packningen bestående av wienerbröd och öl under tiden som vi cyklar upp till målområdet där vi skulle fota oss när vi bryter mållinjen, med tanken på att vi även idag hade tänkt vinna etappen. Men nu får vi som sagt hålla oss till sanningen. Målområdet var avspärrat.

20 wienerbröd. Hur delar man det på tre? Någon måste få för lite.

Han tycks inte känna igen alla protour lag

Sen tyckte vi att vi hade kört lite för lite höjdmeter så vi fortsatte så länge asfalt fanns och så länge det gick uppför.

Vi förstår inte hur man kan gå på fjället när man kan cykla

När vi skulle åka ner till kurva 8 igen så var vägen avspärrad redan klockan 13.00. Nu hade vi viss panik att wienerbröden och ölen låg oåtkomlig i kurva 8. Det blev till att fjällvanda i alla fall.

Vi får väl se oss själva som bergsgetter

Det visade sig att vi fick bland dom bästa platserna ändå. Vi satt i slänten ovanför kurva 1 och kunde följa cyklisterna under 2km.

När vi har kommit på plats börjar vi förstå varför vägen var avstängd så tidigt. Först kom ett hundratal press/team bilar. Därefter kom reklamkonvojen med ca 350 bilar med diverse jippo.

Det var rena karnevalståget.

Efter några timmar ser vi sedan tv-helikoptern komma nere i dalen. Stämningen är på topp när cyklisterna kommer. Det enda som vi saknar nu (förrutom wienerbröd och öl) är Roberto och Adamsson som kommenterar vad som händer. Men med tanke på vad Lövkvist sa på Eurosports hemsida så var det kanske tur att vi inte hade någon öl.

Summering av dagen: En obeskrivlig upplevelse som måste upplevas på plats.

Vilodag i Frankrike

2008-07-24 22:18

Dagens rapport från Brudpigas egna ProTour lag, Peter Mattsson och Magnus Jansson i Frankrike.

Vi var lite trötta idag efter en lång dag igår. Så vi försökte hitta lite plattåkning nere i en dalgång. Det visade sig dock inte så lätt här nere i Alperna.

Vägarna är helt underbara, för att inte tala om omgivningen. "Det spelar ingen roll var man åker här nere, det är så fint överallt så man nästan blir religiös", citat Pavel Caris. Idag cyklade vi igenom en hel del finare vindistrikt och då började smaklökarna direkt att vattna sig i munnen.

Så till kvällens middag bestämde vi oss för att lyxa till med köpa ett lite finare kvalitetsvin. Vi tog ett av de dyraste vinet i butiken. Vi är ju lite av noviser vad det gäller vin så gick på utseende på flaskan...

...och på volym. Vi är ganska överens om att druvorna har växt i söderläge...för vi såg ju druvorna där.

Efter gårdagens avvisning från målområdet så kände ProTour ledning sig nog lite skamsna så dom var ute och sökte oss med tvhelikopter. Men vi hämnades genom att gömma oss i buskarna.

Ange alt-text här.

I morgon ger vi oss in i touren igen för att satsa på utbrytning så det blir mycket tvtid för Brudpigas sponsorer.

Fjärde rapporten från Frankrike.

2008-07-25 22:36

17,2 mil och 4500 höjdmeter...Tack för det Jonas!

Hemma i ett då regnigt Sverige har Jonas Aspman roat sig med att lägga upp ett träningspass till oss. Och idag har vi kört hans pass. Det är ju inte alltid Jonas lägger dom lättaste passen och eftersom han inte är med själv så har han valt att vi ska köra den hårdaste turen man kan köra i bergen här omkring. Jonas gav oss samma bana som Tour De France hade i onsdags (Etapp 17), men eftersom vi redan vunnit uppför Alpe D'Huez så behövde vi inte åka upp där igen. Det enda vi visste var att vi skulle ha en lång dag framför oss så vi gick upp tidigt. Det var nog tur vi inte tömde hela vinflaskan igår.

Vi började dagen med en stadig frukost och därefter åkte vi till startpunkten. Vi kom iväg på cyklarna vid niotiden och kände oss glada och pigga. 12 km plattåkning därefter körde den första stigningen igång mot Col Du Galibier en stigning på ca 2000 höjdmeter. Det var en kanonfin stigning vi var helt saliga och visste inte vart vi skulle fixera blicken, det var lika fint vart man än tittade.

Det var ju inte bara uppför utan det kom ju även någon nerförsbacke några gånger så vi fick några extra höjdmeter att klättra. Vi tog oss upp på den första toppen med endast ett glass stopp. Glada för att vi klarat av den värsta stigningen idag (trodde vi) nu var det bara en liten knix på 1500 höjdmeter kvar. Då trodde vi att vi hade 45km utförskörning framför oss nerför den första toppen, men det var fel det var ytterligare ett par hundra höjdmeter och till råga på allt var det även motvind i slutet av backen.

Toppen på Col du Galibier

Jansson hade räknat ut att den sista stigning (Col de la Croix de Fer) skulle ha en snittlutning på ca 5%, vilket inte är så farligt trodde vi att det skulle bli en behaglig stigning. Efter att åkt ett tag i stigningen märkte vi att det här verkligen inte kunde vara en 5% stigning utan betydligt brantare. Jansson hade ju glömt att räkna med nerförsbackar. Vi gjorde även ett felaktigt vägval vilket resulterade i 200 bonushöjdmetrar. Vi var osäkra om vägen och frågade några fransmän men dom skakade bara på huvudet och pekade på franska att vi skulle åka ner igen. Vi började bli ganska trötta och gå lite torrt på vätska så vi bestämde oss för att skaffa dricka i den sista byn. Och här var det brant, det liknar den branta delen till Vidablick med skillnad att den aldrig verkade ta slut och här har vi också redan runt 3800 höjmetrar och 13 mil i benen. Nu börjar vi bli trötta så nu ser vi nästan bara styrkronan.

Här var det riktigt brant!

Magnus och Pavel på toppen

Vi hade ett snabbstopp på toppen för fotning sedan 'skyndade' vi oss hemmåt. I utförskörningen på vägen hem nådde Pavel dagens högsta hastighet med 82 km/h.

Vi släpade oss till bilen för att hinna handla innan vi åkte hem. Tyvärr hade det blivit en lång dag så affärerna hade redan hunnit stänga, mat hade vi men det var ju wienerbröd vi skulle ha.

Jonas, vi hoppas att du får köra den här turen någon gång, den är värt allt slit.

Dags att flytta.

2008-07-26 23:04

Femte Frankrikerapporten från Brudpigas två hårda grabbar på cykelsemester.

Efter gårdagens hårda pass var vi idag tvungna att ta det lite lugnare. Samtidigt som vi kände att det var dags att flytta på oss lite. Så vi åkte till Saint Maurice på hotelljakt. Vi stannade vid första bästa som låg närmast vägen. Vi fick titta på rummet innan vi skulle bestämma oss, vilket visade sig vara tur. Det fick oss att känna oss som Stig-Helmer i Sällskapsresan så vi var ganska överens om att där skulle vi inte bo. Sedan hittade vi turistbyrån och där fick vi en broschyr med olika hotell. Då hittade vi ett hotell som såg fint ut, så vi bestämde oss för att leta på det. Efter en stunds letande hittade vi det, men det visade sig vara det hotellet som vi nyss varit och titta på. Skit!

Sedan valde vi det hotellet som såg mest alplikt. Den här gången visade det sig vara en fullträff.

Eftergårdagens tur kände vi att vi ville trampa ur benen lite. Vi tog vägen utanför hotellet, uppåt mot nya höjder. Det visade sig vara den perfekta stigningen. Men idag fick vi hjälp av vädretsmakter att ta ett kortpass. Vi blev blästrade av hagel, så vi bestämde oss för att vända, det visade sig bli en smärtsam resa ner till hotellet igen.

Två hårda grabbar på cykelsemester

På kvällen har det intagits en trerättersmiddag där vi planerade inför morgondagens pass. I morgon kommer vi passera 2700 möh så det kommer att bli en tuff dag i morgon också.

Kvällsbild från porslinsstolen

Uppdaterad: 08 JUN 2016 02:36 Skribent: Lovisa Niss

Kontaktman för cykelsektionen är Jan Sarenmark. (This is a mailto link)

Material, bilder och nyheter till hemsidan mailas till Lovisa Niss (This is a mailto link)

Du kan även mms:a bilder till 073-5806028

79392 Leksand

Kontakt:
Tel: 0706206986
E-post: This is a mailto link